RSS, Atom | Hledej (Šmudlo) :
Hledat

“Závazně nevázaná
kakofonická kutálka
free punkového břehu”

Z historie

20. červenec 2010, 22:26

Historie, úvod
Kapela Tři a Kordy byla založena na jaře roku 1998 studenty Stavební fakulty ČVUT v Praze. Zpočátku se jedná o trio s obvykle fádním nástrojovým obsazením kytara, baskytara a bicí. Pro první veřejný koncert si skupina uspořádala vlastní hudebně divadelní festival Závislý Zubr. Část pamětníků však tvrdí, že tomu bylo právě naopak. Tedy, že kapela vznikla proto, aby měl nově pořádaný festival zajištěn nějaké vystupující. Pravdu už se nikdy nedozvíme, tudíž se musíme spokojit s faktem, že kapela i Závislý Zubr fungují dodnes.

Historie, část první – free punk jako sviň (1998 – 1999)
Skupina přijímá za své domovské prostředí Strahovské koleje, kde získává zkušebnu a v Baru 10 nachází domovský koncertní prostor, který pravidelně naplňuje svými zdánlivě jednoduchými, nicméně pro náhodného návštěvníka na poslech komplikovanými, písněmi v rytmu, tempu, melodice, harmoniích a hlasitosti nefalšovaného free punku. Kromě vlastních písní vzniká v létě 1998 pásmo skladeb na poezii čínského básníka Li Po a v létě 1999 série popěvků na sprostonárodní motivy, posbírané Janem Jeníkem z Bratřic.

Během léta 1999 se k Třem a Kordům přidává nejprve jako WC maskot a posléze zpívající host Michal Kozák. Postupně přibírá několik netradičních hudebních instrumentů a stává se plnohodnotným akordem. Dnes ho můžeme směle prohlásit za světově ojedinělého virtuosa plastových nástrojů.

Historie, část druhá – free punkové divadlo (2000 – 2002)
Tři a Kordy považují každý koncert za výjimečnou událost, na kterou se speciálně připravují. Čistě hudební kabát tak začíná být příliš těsný. Část z uskutečněných vystoupení je tematicky zaměřeno a zpracováno jak hudebně, tak vizuálně. Z tohoto období kapely stojí za zmínku koncerty Tři a Kordy v říši dřezzu, Tři a Kordy v lese, Tři a Kordy na lyžích, Tři a Kordy v supermarketu, nebo prezentace neohinduistického náboženského hnutí Hele Krčma. Asi nejdotaženější – a pohříchu poslední – z řady kapelou organizovaných tématických akcí byl koncert z jara 2002 Tři a Kordy v říši hmyzu, kde vedle již tradiční výtvarně pojaté scény a kostýmů došlo i na čtení Karafiátových Broučků, na naučnou loutkově-divadelní hříčku „Ze života mouchy“ a na několik unikátních verzí Včelky Mája, určených pro přítomné deviantní lingvisty. Byť tímto kapelu divadelní choutky neopustily, jsou v dalších letech ukájeny spíše v mimokapelních projektech (viz. Lachtaní divadlo Honzy Kovaříka).

Je třeba zmínit vystoupení na 1. ročníku festivalu Utěšený Těchanov. Na této akci se Třem a Kordů zalíbilo natolik, že se jich pořadatelům již nepodařilo zbavit. Kapela se tak stala živým itinerářem všech následujících ročníků, konaných jak v mateřském Těchanově, tak v pražském klubu Delta.

Od listopadu 2000 do dubna 2002 je členem skupiny excelentní trumpetista a arytmický hráč na tamburínu Pavel Ovesný, zvaný Oves. Srdečně vzpomínáme.

Historie, část třetí – ústup na free punkový břeh (2002 – 2003)
Po Ovsově odchodu se kapela znovu rozrůstá, tentokrát o zpěvačku Kateřinu Jáchymovou a v letech 2002 a 2003 sporadicky vystupuje s tajemným a extravagantním Ondřejem Svobodou z Dijonu. Od této doby se občas stává, že se na podiu objeví i někdo další. Totožnost těchto mátožných postav je velmi obtížně rozklíčovatelná.

Od původního, víceméně punkového, období se kapela postupně mění – skládá čím dál víc podivných písní, plných nečekaných rytmických změn a znepokojujících zvuků, které se na pozadí rockového obsazení linou z netradičních, převážně dětských a plastových nástrojů.

Výtažek z koncertů:

Na zašlou slávu tématických koncertů navazuje Vyzvednutí Morany z pražských vod, které se koná pravidelně každý podzim od roku 2003. Její hlavní částí je samotné vyzvednutí Morany a slavnostní maškarózní průvod městem. Následující koncert se každoročně uskutečňuje jen proto, aby bylo kam s Moranou jít.

Historie, část čtvrtá – free punková kutálka (aneb, jak ti šlape?) (2004 – 2006)
Pánové stárnou, berou do rukou akustické nástroje pomalejších temp, se kterými píší další kapitolu svého kakofonického příběhu. Vykročení od kytar k harmonice a trumpetě. Změna je charakterizována nahrazením tradičně poslední písně každého koncertu kapely písní novou. Jestliže do této chvíle to byla vždy divoká esence punku v podobě úplně první písně Tří a kordů Pomoc při zdolávání požáru, pak od nynějška je tato nahrazena hudebně smířlivou skladbou, vhodnou do tanečních pro seniory, Oldřiška.
Tři a Kordy rovněž přicházejí na letitou skutečnost, že jsou barovou kapelou – hraje-li kapela, je bar za chvíli plný. Z tohoto titulu apelujeme na potenciální pořadatele, aby porozmýšleli nad naším koncertním angažmá. Jsme zárukou slušných výdělků a nic za to nechceme.

Výtažek z koncertů:

Historie, část pátá – kterážto byla ještě nedávno současností (2006 – 2008)
Konec lineárního příběhu. Nastává paralelní historie charakterizovaná dalším otevíráním se novým přístupům a možnostem. Ve zkušebně a svátečně i na koncertech se objevují hosté – baskytarový pan Tom a houslový Lexa. Což je fajn, když se potkáme s někým, kdo své nástroje ovládá, že ano.

Historie, část šestá – spánek medvěda (od 2009)
Značí současnost nejsoučasnější. Kapela v roce 2009 několikrát vystoupí v rámci svého projektu veřejných zkoušek (ro zmatení historiků však první veřejná zkouška proběhla ke konci roku 2008 – to proto, že medvědi se naším kalendářem neřídí). Někdy na přelomu let 2009 a 2010 proběhla ve vášnivých tónech zásadní debata o dalším fungování našeho čím dál víc volnějšího uskupení, jejíž výsledkem je rozhodnutí nadále vystupovat jen s projekty, speciálně vytvořenými pro konkrétní příležitost. Což ovšem nevylučuje, když se nám nějaký z těchto programů zalíbí, že bychom ho nemohli zopakovat.

Káša Kouřilů

Tři A kordy | o kapele > Z historie

Komentáře

 

Kde jsi: kapela > Z historie


http://www.zubr.info vyrobeno lexislavem | strojovna TXP,960.gs | ilustrace Bára Herchlová